top of page

Stor tilslutning til bibelskolen i Juliaca

Det var næsten helt overvældende at se ud over et propfyldt klasseværelse på bibelskolen CLET i Juliaca. Jeg underviste om Bøn og Personlig Andagt på Basislinjen i den sidste uge af januar, og der var 34 elever, da der var flest. 32 fuldførte og tog eksamen, da vi sluttede lørdag d. 1. februar. Så der var rigeligt at se til både med undervisning og retning af eksamensopgaver.

Det store hold på Basislinjen lytter koncentreret.

Samtidig underviste jeg på lederlinjen i faget Martin Luthers Teologi. Der var 10-12 elever i den halvanden uge, kurset varede. Så alt i alt har der været op imod 45 elever i de første uger af CLET's månedskursus. Det er mange år siden, der har været så mange elever på CLET. Personligt har jeg aldrig været med til at have så mange elever. "I gamle dage", da missionen betalte opholdet for studenterne kunne der nogle år være mange flere. Men så længe jeg har været med har vi ikke haft så stor tilslutning, så det er en stor glæde, at opleve denne interesse for bibelstudierne på CLET. Særligt når man tænker på, at CLET faktisk var lukket helt ned fra 2014 og nogle år frem.

Nu skal det siges, at nogle af eleverne måske ikke helt frit havde valgt at komme på CLET, men mere fordi kirken eller forældrene havde sendt dem. Og det kunne også mærkes på engagementet hos nogle af deltagerne på basislinjen. Men vi håber og tror, at de får noget ud af opholdet alligevel gennem undervisning, andagter og fællesskab med de medstuderende, som brænder for Jesus og med deres engagement viser, hvor vigtig Bibelen og troen er for dem. Måske får de derigennem lov til at møde Jesus for første gang eller vokse ind i en bevidst, personlig tro gennem opholdet på CLET. Det er sket for en del før dem, og vi tror på, at Gud også kan nå ind til de unge i dag.

På Lederlinjen mødte jeg en flok meget motiverede elever, der bare gerne ville lære mere og vokse i kundskab. De havde mange spørgsmål - en del baseret i personlige overvejelser, oplevelser eller tvivl - og det var medvirkende et godt og dynamisk forløb, hvor de forhåbentlig fik lov at finde mere hvile i de lutherske og bibelske grundsandheder om lov og evangelium, retfærdiggørelse af tro, nådemidler og sakramenter.

Også pauserne blev brugt på at tale om teologi og tro på Lederlinjen.


Det var intense 10 dage med mange elever og masser af undervisning. Men som altid en god oplevelse og en velsignelse at være sammen med elever og andre lærere i undervisning, samtaler og fællesskab.

- Roar

Nyeste indlæg

bottom of page